Upadłość konsumencka. Etapy postępowania
Proces upadłości konsumenckiej składa się z kilku etapów. Poniżej przedstawiam ogólny opis całego postępowania upadłościowego.
Jak wygląda proces upadłości konsumenckiej?
- Przygotowanie dokumentów do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej
Jest to kluczowy etap każdego postępowania upadłościowego. Rzetelnie przygotowany wniosek wraz z załącznikami stanowi w dużej mierze o sprawnym przeprowadzeniu postępowania upadłościowego, jak również pozwala uniknąć istotnych błędów popełnionych samodzielnie, które mogą rzutować na dalszą część procesu. Zachęcamy zatem do skorzystania z kompleksowej obsługi prawnej począwszy od sporządzenia wniosku o upadłość konsumencką do czasu prawomocnego zakończenia postępowania upadłościowego.
- Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej do sądu
Wniosek składa dłużnik lub jego pełnomocnik do sądu rejonowego właściwego dla jego miejsca zwykłego pobytu, czyli tam gdzie zazwyczaj zamieszkuje, prowadzi życie zawodowe, realizuje zwykłe czynności w życiu codziennym. Wniosek kierujemy do wydziału gospodarczego. Należy zwrócić uwagę, że nie każdy sąd rejonowy posiada wydział gospodarczy. Opłata sądowa od wniosku to 30 zł. Można ją uiścić w kasie sądu, przelewem na rachunek sądu lub przekazem pocztowym. Dowód uiszczenia opłaty załączamy do wniosku. Wniosek wysyłamy korespondencją listowną lub składamy osobiście w biurze podawczym sądu.
- Wydanie przez sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej
Sąd rozpatruje nasz wniosek o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej, badając jedyną przesłankę czyli czy występuje w danym przypadku osoby fizycznej stan niewypłacalności. Profesjonalnie i rzetelnie przygotowany wniosek stanowi o dużym sukcesie ogłoszenia upadłości. Jeśli sąd stwierdzi, że istnieje w danym przypadku stan niewypłacalności – wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości dłużnika.
- Rozpoczęcie postępowania upadłościowego po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej rozpoczyna się postępowanie upadłościowe. Jest to postępowanie, w którym działa syndyk. Syndyk likwiduje majątek, spienięża go, sporządza listę wierzycieli, zajmuje wynagrodzenie/emeryturę/rentę. Obowiązkiem dłużnika jest wydanie syndykowi majątku, dokumentów oraz przekazywanie niezbędnych informacji.
Czas trwania tego etapu jest zróżnicowany i zależy od konkretnego przypadku. Może on trwać kilka miesięcy, a może trwać kilka lat (w praktyce gdy w grę wchodzi najczęściej sprzedaż nieruchomości).
W czasie trwania postępowania upadłościowego może pojawić się wiele niejasności, problemów i wątpliwości, nawet w postępowaniach które z pozoru na początku wydawały się szybkie i łatwe. Wobec tego zachęcamy, aby przemyśleć kwestię reprezentacji przez doświadczonego adwokata od upadłości konsumenckiej, który pomoże nam przejść przez ten stresujący i niełatwy proces, zaoszczędzi wielu nerwów i konieczności zagłębiania się w skomplikowane przepisy prawa upadłościowego.
W trakcie postępowania upadłościowego nie raz pojawia się konieczność złożenia stosownych wniosków czy skarg na czynności syndyka. Doświadczenie pokazuje, że samodzielne przygotowanie i złożenie takich pism wiąże się dla dłużników z dużymi trudnościami.
- Całkowite oddłużenie lub ustalenie harmonogramu spłat wierzycieli po zakończeniu postępowania upadłościowego
Gdy postępowanie upadłościowe zbliża się ku końcowi, syndyk sporządza projekt planu spłat i przedstawia je upadłemu i sądowi. O tym w jaki sposób zakończy się postępowanie upadłościowe decyduje sąd wydając w tym przedmiocie postanowienie. W wyjątkowych sytuacjach sąd może całkowicie oddłużyć upadłego i umorzyć wszystkie jego długi. Zachodzi to w sytuacji, gdy sąd stwierdzi, że upadły jest trwale niezdolny do dokonywania jakichkolwiek spłat wierzycieli po zakończeniu upadłości (np. gdy upadły jest chory w sposób uniemożliwiający mu jakiekolwiek zarobkowanie).
W praktyce, w większości przypadków, po zakończeniu upadłości konsumenckiej sąd ustala plan spłaty wierzycieli. Czas realizowania planu spłat jest określany w postanowieniu sądu i zależy od ustalenia, czy upadły doprowadził do swojej niewypłacalności winą, rażącym niedbalstwem (wtedy plan spłaty jest ustalany na okres od 3 do 7 lat) czy nie było tutaj żadnej jego winy (wówczas plan spłaty jest ustalany na okres maksymalnie do 3 lat), a niewypłacalność powstała z powodu okoliczności od niego niezależnych (np. choroby, wypadku, skutków pandemii). Ustalony przez sąd harmonogram określa sposób i terminy spłaty zobowiązań. Postanowienie sądu zawiera również stwierdzenie, że po wykonaniu przez dłużnika ustalonego harmonogramu, wszystkie pozostałe zobowiązania ulegają całkowitemu umorzeniu, tj. następuje wówczas całkowite oddłużenie.
- Realizowanie ustalonego planu spłat wierzycieli i składanie sądowi co roku sprawozdania z wykonania planu spłat
Upadły realizuje plan spłat przez okres ustalony przez sąd w harmonogramie. Dodatkowo do końca kwietnia każdego roku składa do sądu sprawozdanie z wykonania planu spłat za rok poprzedni.
Po wykonaniu planu spłat informujemy o tym sąd, który wydaje postanowienie o zakończeniu realizowania planu spłat. W tym momencie nasza przygoda z upadłością konsumencką dobiegła końca.
Adwokat Lublin od upadłości konsumenckiej
Warto zaznaczyć, że proces upadłości konsumenckiej może się różnić w zależności od indywidualnych okoliczności i skomplikowania sprawy. Dlatego zawsze ważne jest skonsultowanie się z prawnikiem specjalistą do spraw upadłości, aby uzyskać dokładne informacje dotyczące procesu upadłości konsumenckiej w konkretnym przypadku.
Jeśli zależy Ci na skutecznym oddłużeniu zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.
